Vegaklubbens höstmöte 16/11

 

Klubbens ”teknikmöte” brukar vara välbesökt, så även denna gång. Ett 20-tal medlemmar ställde upp dels veteraner som varit med i många år, dels flera seglare som bara ägt Vegan i några år. Glädjande även att några medlemmar som sålt sin båt fortsätter att komma på våra möten och stödja klubben även i fortsättningen.

Fina arrangemang med som vanligt, se bild.

Teknikdiskussionen är alltid intressant. Nedan följer några punkter som kan ha allmänt intresse. I regel är det styrelsens samlade kunskap som redovisas.

Hur gör man med små krackeleringar i gelcoaten? Detta är UV-skador som knappast går att undvika efter 40-50 år. Skadorna innebär ingen risk ur hållfasthetssynpunkt. Genom att vaxa skrovet ordentligt blir skadorna osynliga. Ommålning av skrovet är sannolikt en bättre metod men knappast nödvändig.

Risk för läckage mellan skrov och däck? Detta problem har uppträtt på några båtar. Torde knappast uppstå genom regn.  Kräver rätt tuff segling och översköljningar. Rekommendation. Dra åt bultarna försiktigt som håller ihop överbyggnaden med skrovet. En särskild hylsnyckel levererades med båten men dimensionen på muttrarna är ca 10 mm så det går att lösa utan originalprylen. En medlem hade satt vattentät teip runt skrovet upp uppgav att det fungerade!

Plastpest/böldpest verkar inte vara något större problem hos Vegorna. Däremot har senaste årens fanatism när det gäller gamla bottenfärger resulterat i anmärkningar när ”myndigheterna” gjort färganalyser från skrovet. Det borde ju inte finnas så mycket kvar av de gamla tennfärgerna från 60-70-talet. Några deltagare på mötet vittnade om att de blivit tvungna att renskrapa/-slipa båtbotten för att sedan måla flera lager ”epoxitjära” osv. Vi har säkert anledning att återkomma i frågan. Den nya färgen Silic one verkar inte vara någon höjdare!

Risk för läckage runt fönster. Detta kan vara ett problem när den nuvarande gummilisten börjar bli gammal och torr. Vaxning av listen rekommenderades i  första hand. Att bygga om fönstren med aluminiumlister är ett rätt komplicerat och dyrt alternativ. Listerna kan tydligen beställas i Danmark till en kostnad av ca 20000 kr (danska?).

Riggen.  Var försiktig med vantspridarna. De måste vara i korrekt läge vid/efter riggning. De får inte heller belastas onormalt vid av- och påmastning.

Hur göra med gamla genomskinliga dieselledningar. Uppfattningen är att risken för sprickor och läckage är mycket liten men kolla så att bränsleledningarna inte utsätts för onormala belastningar eller skavning.

Utanpåliggande roder kan skapa problem. Diskussion hur man bäst ska lösa detta i ett aktuellt fall. Förhoppningsvis fick berörd medlem några goda råd!

Tilläggas kan, att klubben inte rekommenderar att man sätter häckroder på Vegan då aktern svag. Detta har vi sagt tidigare eftersom båten inte uppfyller klassreglerna. Vegan limmas ihop av två halvor och den svagaste punkten blir mitt i aktern.  Noterar att Sven Yrvind krävde ett häckroder på Vegan för att följa med över Atlanten!

Gamla fotogenköket som levererades med båten på 60-70-talet är värdefullt. Var rädd om det. Problem med packningar mm. Fogas i Upplands Väsby har reservdelar och kan utföra reparationer.

Johan Hulting

Copyright 2025 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå